VÅR BERÄTTELSE
VÄLKOMMEN TILL THE BODY SHOP.
Vår berättelse börjar i Brighton i England år 1976. Den började med att vår grundare, Anita Roddick och hennes övertygelse om något revolutionerande: att ett företag kan vara en makt i kampen för det goda. Genom att följa hennes vision har ändrat gränserna, aldrig låtsats och drivit förändringar under 40 år.
"Företagsverksamheter formar vår omvärld. De är kapabla att förändra samhället på alla tänkbara sätt."_
Dama Anita Roddick
GRUNDARE AV THE BODY SHOP
INTE ETT VANLIGT SKÖNHETSFÖRETAG
När The Body Shop först slog upp sina dörrar 1976 var det en liten grönmålad butik i Brighton, England. Dess inställning till skönhet skiljde sig enormt mot de stora jättarna i skönhetsbranschen. Budskapet var enkelt - produkter från etiskt medvetna källor och ingredienser med naturligt ursprung från hela världen i anspråkslösa förpackningar som lätt kunde fyllas på. Produkter och skönhetsritualer tillverkade för alla kroppar och som gjorde att kvinnor trivdes med sig själva och som aldrig lovade att en kvinna behövde se ut som någon annan.
”Sociala och miljömässiga dimensioner vävs in i företagets hela konstruktion. De är varken de första eller sista bland våra mål utan genomsyrar istället allt vi gör.”
Dama Anita Roddick
GRUNDARE AV THE BODY SHOP
PIONJÄRER INOM SAMHÄLLSFÖRÄNDRING
För över 40 år sedan var detta synsätt något helt nytt. Tack vare Anitas passion när det gäller vår planet och kampanjer för olika frågor har The Body Shop alltid varit mer än bara ett skönhetsföretag. Det hade ett syfte - vinst och principer som arbetar tillsammans i harmoni. Våra produkter har aldrig testas på djur och inte heller utnyttjat någon som tillverkar produkterna. Vi har arbetat på ett rättvist sätt med jordbrukare och leverantörer och hjälpt samhällen att frodas tack vare vårt Community Fair Trade-program. Idag följer fler och fler varumärken i våra spår och vi vill gärna ha sällskap av dem. Det är något som världen verkligen behöver.
”Skönhet är uttryck för allt som du tycker om när det gäller dig själv.”
Dama Anita Roddick
GRUNDARE AV THE BODY SHOP
OMDEFINIERING AV BEGREPPET SKÖNHET
När The Body Shop först startade fanns det ganska djupt inrotade tankar inom skönhetsbranschen om hur kvinnor och flickor borde se ut. Men Anita hade egna idéer. Hon ansåg att skönhet var en källa till en människas glädje, trygghet och självkänsla. Skönhet är det som du tycker om hos dig själv och det som gör att du mår bra. Hon ansåg att hennes skönhetsprodukter handlade mer om en daglig ritual av kärlek till sig själv snarare än ett falskt löfte om att bli smalare och se yngre ut och som var det budskap som branschen trummade ut. Hon ville inte skapa produkter för att kvinnor skulle se ut på ett visst sätt. Istället ville hon att produkterna skulle hjälpa dem framhäva sina bästa sidor.
”Jag tror att alla företagsverksamheter skulle kunna förbättras enormt om det vägleddes av ”feministiska principer”.
Dame Anita Roddick
GRUNDARE AV THE BODY SHOP
STÄRKA KVINNORS OCH FLICKORS RÄTTIGHETER
Anita var en aktivist i både kropp och själ. Det var detta som gav The Body Shop ett unikt syfte och en drivande kraft för förändringar i vårt samhälle. Hon var en sann aktivist för mänskliga rättigheter och hon byggde varumärket på att stärka kvinnors och flickors rättigheter med varje produkt och varje företagsbeslut och strävade efter jämlikhet och att skapa möjligheter för kvinnor genom vårt Community Fair Trade-program. Principer som kallas för ”feministiska” - inklusion, samarbete och medmänsklighet - är grunden för vårt varumärke.
FÖRETAGSVERKSAMHET SOM EN GOD KRAFT
Aktivism är grunden för The Body Shop och vår historik med att driva kampanjer startade 1986. Anita gick samman med Greenpeace och kampanjen Save the Whale för att kämpa mot valfångst och främja jojobaolja som en ersättning för spermavalens olja som var vida använt i kosmetika under denna tid. Vi började storslaget. Vi började precis som vi tänkte fortsätta. Idag är vi ett globalt varumärke som folk litar på med årtionden av framgångsrik aktivism bakom oss och vi spelar en unik roll för att företräda miljoner kunders röster och farhågor och vidarebefordrar deras och våra frågeställningar till beslutsfattare över hela världen för att säkerställa långsiktiga, positiva förändringar.